جعبه مقوایی آوان پک

  • ۰
  • ۰

دستگاه هوازا

اگر قصد خرید دستگاه هواساز خانگی و دستگاه هواساز صنعتی را دارید بهتر است بدانید شرکت سرکان تهویه به عنوان یکی از تولید کنندگان این محصول در حال فعالیت می باشدطراحی سیستم هواساز شرکت سرکان تهویه، بر اساس آیتم های فنی توسط نرم افزار تخصصی HVAC CALCULATOR طراحی و محاسبه میشود.برای طراحی مهندسی یک دستگاه هواساز میبایست اطلاعاتی نظیر ظرفیت هوارسانی(CFM)، افت فشار استاتیکی دستگاه(In.wg)، سیستم فیلتراسیون، کاربرد دستگاه و همچنین شرایط محیطی سایت پروژه توسط کارفرما و مشاور پروژه داده شود. شما می توانید سفارش تولید دستگاه هواساز خودتان را با شماره های مندرج در وب سابت و یا فرم ثبت سفارش در وب سایت ثبت نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن برای شما این دستگاه ساخته و نصب شود در ادامه این راهنما به شما خواهیم گفت که دستگاه هواساز چیست؟ دسته بندی آن چیست؟ و چگونه ساخته می شود پیشنهاد می کنیم تا انتهای این راهنما ما با همراه باشید

محتوا  نمایش 

دستگاه هواساز چیست ؟

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز و یا به عبارتی دستگاه هوارسان، یک سیستم تهویه مطبوع برای تولید هوای سرد یا گرم کنترل شده جهت انتقال هوای بیرون به هوای داخل انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، ورزشی ،دارویی و بیمارستانی میباشد.وظیفه و سیستم کاری هواساز بر مبنای فیلتر نمودن هوای خروجی، تنظیم دما و رطوبت محیطی، افزایش و یا کاهش سرعت هوای عبوری با کمک سیستم اینورتر و همچنین انتقال هوا به وسیله بلوئر(فن) به داکت خروجی میباشد.

دستگاه هواسار صنعتی به صورت کلی از قطعاتی نظیر استراکچر(پروفیل دستگاه) جداره های داخلی و خارجی، فیلتر های ورودی، کویل سرمایش و گرمایش آبی یا Dx، بلوئر سانتریفیوژ به همراه الکترو موتور، قطعات کنترلی، سنسور های دما و فشار، تابلو برق و اینورتر، دمپر های مکانیکی یا برقی، اتصالات و عایق ها و لرزه گیر های لاستیکی تشکیل میشود.در فصل زمستان، هوای سرد از روی کویل گرمایشی هواساز عبور کرده و از طریق فن سانتریفیوژ، به سمت سالن انتقال پیدا میکند؛ کویل گرمایشی از سیستم بویلر دیگ بویلر و یا پکیج آبگرمکن(در صورت مصارف سبک) تغذیه میشود.

در فصل تابستان نیز، هوای گرم از روی کویل سرمایشی هواساز عبور پیدا کرده و از طریق فن دستگاه، به سمت سالن انتقال میبابد؛کویل سرمایشی نیز از سیستم چیلر ساختمان، آب سرد را دریافت میکند.نصب و اجرای سیستم دستگاه هواساز نیازمند یک سیستم کانال کشی با طراحی اصولی و مهندسی مطابق با استاندارد های بین المللی تهویه مطبوع و تاسیسات مکانیکی میباشد.مهم ترین مزیت دستگاه های هواساز، کنترل دما و رطوبت و همچنین فیلتر هوای ورودی میباشد و میتواند به وسیله یک فن مکنده، هوا را با یک سرعت مشخص به سمت دمپر یا داکت خروجی انتقال دهد.

مهم ترین و اصلی ترین استاندارد های سیستم های تهویه مطبوع در خصوص طراحی دستگاه های هواساز، استاندارد بین المللی AHRI و ASHRAE میباشد؛ برخی از استاندارد های دستگاه های هواساز در ایران نیز شامل استاندارد ISIRI 8532 (هواسازهای صنعتی و تجاری)، استاندارد ISIRI 8533 (هواسازهای پیش‌ساخته) و استاندارد ISIRI 8534 (هواسازهای هایژنیک) میباشد.

 

انواع هواساز

  • دستگاه هواساز سرمایش/گرمایش معمولی
  • دستگاه هواساز صنعتی
  • دستگاه هواساز بیمارستانی یا هایژنیک
  • دستگاه هواساز خانگی (دستگاه زنت)
  • دستگاه ایرواشر

 

دستگاه هواساز خانگی

دستگاه های هواساز از معمولا از نظر ابعاد به دو دسته هواساز خانگی و هواساز خانگی تقسیم بندی می شوند البته بهتر است بدانید که به هواساز خانگی هواساز آپارتمانی و همچنین اداری نیز گفته می شود این نوع از دستگاههای هوارسان در آپارتمان ها و مراکز آموزشی و اداری استفاده می شود از نظر نحوه تولید و ساختار بین این دستگاه ها تفاوتی وجود ندارد اما از نظر ابعاد ، نوع فیلترهای مورد استفاده ، مجهز بودن یا نبودن به تجهیزات رطوبت گیر و رطوبت زن و همچنین میزان درصد هوای برگشتی به دستگاه ها متفاوت می باشند مثلا در نظر بگیرید برای یک محیط صنعتی مثل مرغداری بهتر است از یک فیلتر مناسب با توجه به محیط استفاده شود تا اینکه دقیقا از یک فیلتر هواساز خانگی استفاده شود  سیستم و ابعاد هواساز خانگی کوچک می باشد و ممکن است برخی از قسمت های هواساز های صنعتی مانند سیستم رطوبت زنی و رطوبت زدایی را نداشته باشید البته برخی با توجه به نیاز مشتری این سیستم ها نیز قابل نصب روی این هوارسان ها می باشد همچنین جریان آب گرم درون کویل های دستگاه هوارسان از طریق پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه و جریان آب سرد درون کویل های آن از طریق دستگاه مینی چیلر آپارتمانی تغذیه می شود

هواساز خانگی معمولا دارای یک خروجی می باشد که با استفاده از کانل ها سرمایش و گرمایش تقسیم می شود و این به این معنی می باشد که دمای تمامی مناطقی که از هواساز استفاده می کنند یکسان می باشد که این می تواند یکی از معایب بزرگ برای سیستم های هواساز خانگی باشد که دارای چندین اتاق می باشد برخی از افراد معمولا از چندین فن کویل استفاده می کنند که این می تواند یکی از مزیت های بزرگ فن کویل نسبت به هواساز باشد.

دستگاه هواساز خانگی

 

دستگاه هواساز صنعتی چیست ؟

دستگاه های هواساز صنعتی یکی دیگر از انواع هوارسان هایی می باشد که همانگونه که از اسمش مشخص می باشد در مرکاز صنعتی از جمله سوله ها ، مراکز تجاری بزرگ ، کارگاه های بزرگ و همچنین سالن های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد طبیعتا فضای بزرگ این سالن ها نیاز به یک هواساز بزرگ برای افزایش میزان گردش هوا دارد طبیعتا فیلتر های مورد استفاده در این نوع از هواساز ها با هواساز خانگی متفاوت می باشد اما از نظر ساختار شبیه به هم بوده و تنها در فیلتر و همچنین ابعاد این دو نوع دستگاه با هم متفاوت می باشند

استراکچر دستگاه های هواساز شرکت سرکان تهویه از مقاطع پروفیلی آلومینیوم استاندارد طراحی و ساخته میشود؛ همچنین بدنه دستگاه میتواند تک جداره و یا دو جداره (با توجه به کاربری دستگاه و نظر مهندس مشاور پروژه) باشد.متریال جداره داخلی این دستگاه میتواند ورق گالوانیزه گرم و یا استیل ضد زنگ کلاس 304 (برای دستگاه های هایژنیک و کلین روم ها) با ضخامت 0.8 mm باشد؛ جداره خارجی نیز از جنس ورق کربن استیل st37 با ضخامت 1.5 mm  با پوشش رنگ اپوکسی پلی استر میباشد.

هواساز صنعتی

 

اجزای دستگاه هواساز صنعتی

بدنه

بدنه دستگاه هواساز معمولا توسط ورق های فلزی پوشانده می شود در مکان هایی باز و همچنین مکان هایی که احتمال نفوذ آب وجود دارد در اتصال ها از اجزای ضد آب استفاده می شود در هواساز های بزرگ از قاب های فولادی بزرگ استفاده می شود که ممکن است با دو پنل یا روکش عایق شود این می تواند باعث کم شدن صدای دستگاه هوارسان و همچنین افت حرارتی دستگاه شود .

فیلتر

فیلترها معمولاً در  هواساز ها جلوتر از اجزای دیگر مانند فن‌ها، کویل‌ها و غیره قرار می‌گیرند، زیرا وظیفه اصلی آنها فیلتر کردن آلودگی و سایر آلاینده‌ها و محافظت از سایر اجزای هوارسان است. بر اساس کاربرد، فیلترها ممکن است در یک یا چند لایه یا مجموعه مرتب شوند.فیلتر ها انواع مختلفی دارند آنها دائما در حال کار می باشند تا ذرات و گرد و غبار و هوای آلوده را گرفته و به هوای تمیز تبدیل نمایند در یک سیستم هوارسان ممکن است از چندین فیلتر در امدادا هم استفاده شود تا به ترتیب از ورود ذرات و غبار ریز و درشت جلوگیری نماید معمولا فیلتر ها به دو صورت پانلی و کیسه ای می باشند که فیلتر های پانلی جایگزی و عمر طولانی تری دارند. برای تمیز بودن فیلتر از سیستم نظارت بر افت فشار جریان هوا استفاده می شود که به یک فشار سنج متصل می باشد و در صورت افت فشار سیستم آلارم به صدا در می آید

انواع فیلتر های دستگاه هواساز

  •  پیش فیلتر های آلومینیومی قابل شستشو
  • فیلتر های کیسه ای یا بگ فیلتر
  • فیلتر های پنلی یا پلیتد
  • فیلتر های کربنی
  • فیلتر های هپا و اولپا
  • فیلتر های کربنی
  • فیلتر پلاسما سرد

کویل های سرد و گرم

بیشتر کویل های موجود در هواساز ها برای ایجاد گرمایش معقول یا خنک کننده محسوس و نهان و یا همراه با رطوبت و رطوبت زدایی استفاده می شوند. کویل ها عمدتاً از لوله با جنس مس، با پره های مسی یا آلومینیومی فشرده یا اکسترود شده روی سطح خارجی لوله ها برای چندین فرآیند انتقال حرارت ساخته می شوند. لوله ها ممکن است به صورت تکان خورده یا مطابق با جریان هوا نصب شوند و می توانند در سبک های مختلفی برای افزایش عملکرد ارائه شوند. آنها معمولاً توسط خم های لوله برگشتی به یکدیگر متصل می شوند تا چندین آرایش مارپیچی مختلف را تشکیل دهند که گزینه های مدار چند گذری را برای مدارهای لوله ایجاد می کند. آب سرد و مبردها برای خنک‌سازی، و آب گرم، بخار و حتی مبردها (مانند گرم کردن مجدد گاز داغ، سیستم‌های جریان مبرد متغیر) برای گرم کردن می باشند که معمولاً برای کاربردهای مختلف روان‌سنجی استفاده می‌شوند.

رطوبت زن

در فضاهای سرو و همچنین آب و هوای سرد که گرما باعث خشکی می بشود رطوبت زن می تواند بسیار مهم باشد رطوبت زن در هوارسان با توجه به اسمش وظیفه تولید رطوب را داراست ، انواع مختلفی از رطوبت زن وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به اولترا سونیک،اسپری آب،بخار ساز، تبخیری و همچنین رطوبت رسانشیاشاره کرد

دمنده

برخی از فن های هوارسان ها با استفاده از الکتروموتور القایی به حرکت در می آیند تا هوا را جابجا کنند این دمنده ها به سه دسته فوروارد و بکوارد و پلاگ فن تقسیم می شوند.

تجهیزات کنترلی

همانگونه که از اسمش مشخص می باشد می تواند یک سیستم کنترلی برای کنترل هواساز باشد تا سرعت جریان هوا و همچنین دمای حراتی هوا را کنترل کند این سیستم می تواند یک ترموستات ساده تا یک سیستم پیچیده با قدرت تنظیم بالا باشد

لرزه گیر

هواساز ها دارای لرز می باشند و این لرزها می تواند در برخی از موارد بسیار زیاد باشد و آلودگی صوتی ایجاد نماید برای از بین بردن این لرز ها از لرزه گیر استفاده می شود

 

بهتر است بدانید که با توجه به کاربرد دستگاه هواساز همچنین ذرات و آلاینده های موجود در هوای ورودی، فیلتر های دستگاه هواساز طراحی میشوند.

 

نمات مهم در انتخاب هواساز صنعتی

تامین هوای ورودی دستگاه های هواساز با توجه به سیستم کاربری و یا درخواست مشاور پروژه میتواند به شکل فول فرش(صد در صد هوای تازه)، فول ریترن(سیرکوله هوا داخل دستگاه و عدم ورود هوای تازه) و یا ترکیب هوای تازه و هوای کانال برگشت داخل محفظه اختلاط یا Mixing Box باشد.

سیستم بلوئر دستگاه هواساز از یک فن سانتریفیوژ فوروارد و در برخی دستگاه ها نظیر هواساز های هایژنیک از فن های سانتریفیوژ بکوارد(پلاگ فن) برند سرکان تهویه به همراه الکتروموتور کلاس F رده حفاظتی IP54 سه فاز تشکیل میشود؛ توان الکتروموتور با توجه به افت فشار استاتیکی کل دستگاه و دبی هوادهی دستگاه هواساز محاسبه میشود.

اتصال پروانه بلوئر به الکتروموتور در فن های فوروارد به صورت پولی تسمه و در فن های بکوارد به شکل کوپل مستقیم میباشد.

در هواساز های با کاربری حساس و هایژنیک به دلیل حساسیت بالای فیلتر های هپا و اولپا، به دلیل وجود ذرات شیمیایی بر روی تسمه و چرخش آن بر روی فولی، از فن های پولی تسمه استفاده نمیشود.

سیستم کویل دستگاه هواساز با توجه به اختلاف دمای ورودی و خروجی مورد نظر توسط نرم افزار USA COIL محاسبه میشود.

معمولا در هواساز های سرمایش و گرمایش، از کویل گرمایشی 2 ردیفه مسی با فین آلومینیومی پوشش بلوفین با تراکم 10 فین بر اینچ (10 FPI) و با ضخامت 8/5 اینچ و کویل سرمایشی 4 ردیفه مسی با تراکم 12 فین بر اینچ (12 FPI) با همان ضخامت استفاده میشود.

همچنین با توجه به طراحی مشاور پروژه، میتوان از کویل انبساط مستقیم یا Dx به جهت تزریق مستقیم مبرد به داخل کویل استفاده نمود.

دمپر های ورودی و خروجی دستگاه هواساز شرکت سرکان تهویه به جهت کنترل دبی هوای ورودی و یا خروجی با مکانیزم مکانیکی و الکتریکی طراحی و ساخته میشوند؛ معمولا این دمپر ها از جنس آلومینیوم و یا گالوانیزه با پره های ایرفویل طراحی میشوند.

سیستم کنترلی و اتوماسیون دستگاه هواساز از تجهیزاتی نظیر اینورتر، سنسور دما و آنتی فریز، شیر برقی، سوئیچ اختلاف فشار،رطوبت سنج، پارتیکل سنج(در دستگاه های هایژنیک و بیمارستانی)، تابلو و PLC تشکیل میشود که بر اساس درخواست کارفرما بر روی دستگاه تعبیه میگردد.

به دلیل عدم اتلاف انرژی مابین جداره ها، دستگاه با عایق پشم سنگ یا پلی اورتان تجهیز میشود.

در حالت عادی، هواساز ها به صورت سرمایش و گرمایش طراحی و ساخته میشوند اما در مراکز و فضاهای حساس دارویی، بهداشتی، الکترونیکی و… که به هوای استریل نیاز داشته باشند، از هواساز های هایژنیک استفاده میشود؛برخی از آیتم های طراحی در ساخت این سری از دستگاه ها اهمیت ویژه ای دارد.عملکرد کلی دستگاه هواساز هایژنیک همانند هواساز های معمولی است اما در سیستم فیلتراسیون دستگاه هایژنیک، با وجود فیلتر های اولیه فلزی (G1) و کیسه ای(F9)، از فیلتر های هپا(H13,H14)، اولپا و همچنین سیستم راکتور پلاسمای سرد  بعد از فن دستگاه استفاده میشود تا هوای عبوری از کویل ها را به صورت کامل و صد در صدی استریل نمایند و باعث حذف کامل میکروارگانیسم های مخرب موجود در هوای عبوری شوند.

استراکچر دستگاه هواساز هایژنیک از جنس پروفیل آلومینیومی ترمال بریک میباشد تا در دمای بالا، مقاومت مناسبی داشته باشند؛ جداره های داخلی دستگاه هواساز هایژنیک شرکت سرکان تهویه از استیل ضد زنگ (S.S304 , S.S316) و جداره خارجی از ورق گالوانیزه گرم(HDG) با پوشش اپوکسی پلی استر مطابق با استاندارد EUROVENT طراحی و ساخته میشوند و تمام جداره ها به وسیله عایق پلی اورتان تزریقی با ضخامت 2 اینچ مجهز میشوند؛ ضمنا در دستگاه های هایژنیک، از فن سانتریفیوژ پلاگ بکوارد برند سرکان تهویه با راندمان بالا و به صورت کوپل مستقیم به الکتروموتور سه فاز استفاده میشود.

تمامی تجهیزات مکانیکی و واشر های دستگاه هواساز هایژنیک آب بندی شده و بدون هیچگونه درزی میباشد.

هواساز های هایژنیک میبایست با توجه به استاندارد VDI6022 و DIN1946 طراحی شوند.

 

قیمت هواساز

کاربرد های دستگاه هواساز صنعتی

  1. در مکان هایی که نیاز به هوای تازه می باشد هواساز می تواند مناسب باشد
  2. در مکان هایی که رفت و آمد در آنها زیاد می باشد و نیاز به هوای تازه می باشد
  3. در مکان هایی که نیاز است رطوبت هوا مناسب باشد
  4. در مکان های صنعتی که گرد و غبار وجود دارد
  5. در مکان هایی که به صورت فضای باز و سوله می باشد

 

مزایای دستگاه هوارسان

  1. این دستگاه ها برای تامین هوای زیاد به داخل ساختمان می باشند
  2. بهترین دستگاه برای پاکسازی هوا از هر نوع آلاینده ای می باشند
  3. اگر در پروژه ای نیاز به این باشد که رظوبت مانند هوا چک شود این دستگاه می تواند مناسب باشد
  4. امکان ساخت این دستگاه در ابعاد و ساختار مختلف وجود دارد
  5. تعمیر و نگهداری یک دستگاه هوارسان نسبت به سایر محصولات مشابه کمتر و آسان تر می باشد
  6. نصب و راه اندازی یک سیستم هوا ساز آسان تر از سایر محصولات مشابه می باشد
  7. به دلیل نصب روی پشت بام فضای داخلی ساختمان شما را اشغال نمی کند
  8. شما می توانید با استفاده از ریموت های از راه دور کنترل نمایید
  9. هزینه مصرفی این دستگاه ها بسیار پایین می باشد
  10. امکان تنظیم هوا و همچنین ایجاد برنامه هفتگی وجود دارد
  11. و….

 

 

قیمت هواساز صنعتی

قیمت هوا رسان براساس میزان هواسازی یا هوا دهی که می کند قیمت گذاری می شود البته تجهیزات جانبی مثل جنس بدنه ، نوع فیلتر های بکار رفته ، رطوبت زنی و رطوبت زدایی ، گرانتی ، شرکت تولید کننده ، امکان ترکیب ، سیستم کنترلی  و همچنین ابعاد آن نیز می تواند در قیمت تاثیر گذار باشد سیستم های هوارسان با توجه به مکانی که استفاده می شوند نیاز به ظرفت های مختلفی دارند همانگونه که اشاره کردیم هواساز ها می توانند برای مکان های کوچک و بزرگ با امکانات و انتظارات مختلف نصب شوند برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های مندرج در وب سایت با ما در تماس باشید تا همکاران ما به صورت کامل شما را راهنمایی نمایند

 

خرید دستگاه هواساز صنعتی

قبل از خرید هوا رسان باید بدانید هوا ساز ها انواع مختلفی دارند و  می توانند مزیت های مختلفی را برای ما ایجاد نمایند پس قبل از خرید حتما از مشاوره فروش استفاده نمایید تا بتوانید بهترین محصول را با توجه به نیاز خود خریداری نمایید سرکان تهویه از سال 1371 کار خود را در زمینه تولید شروع کرده است و قادر است انواع مختلفی از دستگاه های هواساز را ساخته و برای شما نصب نمایند شما می توانید جهت خرید این محصول با شماره های مندرج در وب سایت با ما در تماس باشید تا همکاران ما با دریافت اطلاعات شما محصول مناسب برای شما را پیشنهاد داده و قیمت را نیز به شما ارائه دهند

  • ۰۳/۰۵/۰۶
  • avanpack محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی